Cessió de drets d'imatge a partir de hashtags

24.7.13


Diverses entitats, plataformes i perfils d'usuari a les Xarxes Socials potencien la presència d'àmbits concrets a través de concursos fotogràfics. Per participar-hi només cal penjar una fotografia i etiquetar-la amb el hashtag adequat.


Un exemple n'és Menja't Vilanova, que ha volgut col·laborar amb la Festa Major de la ciutat creant un concurs fotogràfic. És una molt bona idea potenciar la presència de Vilanova i la Geltrú i la seva Festa Major de Vilanova a la xarxes socials tot premiant als qui pengin fotografies i les facin còrrer per internet; i encara millor unificant tots els tweets possibles sota una sola etiqueta (#fmvng).

Un altre exemple en seria l'Associació Educativa Can Palet, que per Sant Jordi va premiar als qui penjaven fotografies de la diada etiquetades amb el hashtag #santjordiTRS. O el Col·legi d'Educadors i Educadores Socials de Catalunya, amb el concurs #instaCEESC per "visibilitzar la tasca permanent que el col·lectiu de professionals exerceix dia a dia". O els típics perfils d'instagram que premien una foto diària que ha sigut penjada amb un hashtag concret: @elmeupetitpais, @fotosdesomni, @vngvoltapes. o @shootermag entre d'altres.

El problema apareix quan es crea un concurs amb unes bases semblant a aquestes:
"Les imatges enviades sota el hashtag #----- quedaran cedides gratuïtament pels autors a -------", o "La inscripció i enviament d’una o més imatges suposa la total acceptació d’aquestes bases per part del participant".

Les fotografies publicades a Twitter, si bé es poden retuitejar lliurement, són propietat dels seus usuaris i per tant subjectes a "drets d'autor". Així està expressat en els seus Termes de Servei i en diverses sentències judicials
I els hashtags són una forma d'etiquetar les publicacions en diferents xarxes socials i així entrellaçar missatges amb la mateixa temàtica. Això vol dir que són d'ús lliure i, a data d'avui, no tenen propietat.

Per tant, en la redacció de les bases d'un concurs no és correcte expressar que qualsevol persona, coneixedora o no d'aquest, que pengi una foto al seu twitter personal amb una etiqueta concreta, cedeixi directament els drets d'aquesta a tercers.

A partir d'aquí caldria revalorar aquesta cessió o, en cas de voler continuar amb aquesta dinàmica, rematar aquest concurs amb una petita inscripció on l'usuari de les xarxes socials expressés la voluntat de participar i el coneixement de la cessió dels drets d'imatge


#fmvng a instagram:




Publicacions relacionades

0 comentaris